آیا هنوز وقت آن نرسیده که با خدا آشتی کنیم ؟

ن : ف م

ثواب در برابر گناه

 
مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَــناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً .

كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند ، خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى‏كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است .

آیه 70 سوره فرقان

چقدر زیباست ، مهربانی خدا

اگر کسی توبه ی واقعی کند (کار نیک انجام دهد و دیگر گناه نکند) خداوند گناهــانی را که تا به آن هـنگام انجام داده پاک میکند و حتـی

به جای گناهــان ، حســنه و ثواب می نویســــد

البته باید از خداوند مهربان بخواهیم که توفیق توبه واقعی را به ما مرحمت کند .



:: موضوعات مرتبط: تـوبـه، داستــان،حـدیث،آیـــه ، ،
:: برچسب‌ها: آیه درباره توبه, خدا, توبه, ثواب به جای گناه, سوره فرقان, آیه توبه,


ن : ف م

توفیق توبه


خداوند آنقدر مهربان است که توبه را از هر شخصی و با هر گناهی می پذیرد ، حتی شیطان .

در روایت داریم که شیطان به حضرت موسی علیه السلام گفت: میخواهم توبه کنم از خدا بخواه که توبه مرا بپذیرد . موسی در مناجاتش با خدا عرض کرد که شیطان از من خواسته که توبه ی او را بپذیری . خداوند فرمود که به شیطان بگو برود بر قبر آدم سجده کند تا من توبه او را بپذیرم . وقتی شیطان این را از موسی شنید گفت: من بر خود آدم سجده نکردم حالا چگونه بر قبرش سجده کنم . و بار دیگر تکبر نمود و سجده نکرد .

در روایت دیگر داریم که وقتی یزید از امام سجاد علیه السلام خواست که به او چیزی یاد دهد که توبه اش پذیرفته شود ، امام سجاد علیه السلام به او فرمودند: نماز غفیله بخوان و وقتی حضرت زینب سلام الله علیها پرسیدند که چرا راه توبه را به او نشان دادی ،  امام سجاد علیه السلام فرمودند: عمه جان! ما مأمور به هدایت مردم هستیم ، ولی یزید موفق به خواندن نماز غفیله و توبه نخواهد شد .

تاریخ گواه این مطلب است که یزید تا آخر عمرش هر وقت قصد میکرد نماز غفیله بخواند ، دل درد می گرفت و موفق به خواندن نماز غفیله نمی شد  .



:: موضوعات مرتبط: تـوبـه، داستــان،حـدیث،آیـــه ، ،
:: برچسب‌ها: داستان, داستان موسی و شیطان, توبه, خدا, توبه و نماز غفیله, یزید,


ن : ف م

هر آنچه هستی بازآ


جوانى در بنى اسرائیل زندگى مى كرد و به عبادت حق تعالى مشغول بود روزها را به روزه و شبها را به نماز و طاعت ، تا بیست سال كارش ‍ همین بود تا كه یك روز فریب خورده و كم كم از خدا كناره گرفت و عبادتها را تبدیل به معصیت و گناه كرد و از جمله گنه كاران شد و در این كار بیست سال باقى ماند .

یك روز آمد جلو آئینه خــود را ببیند ، نگاه كـرد دید موهــــایش سفید شـــده ، از معصیتهاى خــــــود بدش ‍ آمد واز كــرده هاى خــود سخت پشـیمان گردید . با نا امیدی گفت: بیســت سال عبادت و بیسـت سال معصیت كردم ،

خدایا اگر  بسوى تو برگردم  آیا قبولم مى كنى !؟

صــدائـى شــنیـد كه مـى فرمود: " اجبتـنا فاحبـبناك تركـتنا فتركـناك و عصیتنا فامـهلنـاك و ان رجـعـت الینـا قبـلنـا . " تا وقتـــى كه ما را دوســت داشـــــتى پس ما هـــــم تو را دوســت داشــتیم ، ترك ما كــــردى پس ما هــــم تـو را تـرك كـردیم ، معصـیـت ما را كـــــــــردى ، ترا مهلـت دادیــــم ،

پس اگر برگردى بجانب ما ، تو را قبول مى كنیم .

پس با خوشحالی توبه نمود و یكى از بندگان صالح شد . خداوند مهربان نسبت به همه بندگانش لطف  و محبت بی نهایت دارد و هر گاه که بنده ای توبه کند خداوند او را با آغوش باز می پذیرد .

 



:: موضوعات مرتبط: تـوبـه، داستــان،حـدیث،آیـــه ، ،
:: برچسب‌ها: داستان, داستان توبه, جوان, بنی اسرائیل, خدا, توبه, بیست سال,


صفحه قبل 1 صفحه بعد